03 Nov Klima-talk på SPOT Festival: “Hvis du ikke græder allerede, er der noget, du har misforstået”
Overskriften er lånt fra artiklen fra Heartbeats, der beskriver de bedste pointer fra en paneldebat, som jeg kuraterede og modererede sidste år på den årlige SPOT festival-konference. Artiklen kan du læse længere nede.
Sådan lød beskrivelsen af panelet:
In their special report on global warming in 2018, the UN Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) called for "rapid, far-reaching and unprecedented changes in all aspects of society". They call for systemic changes; changes in behaviour, in our habits and expectations; radical changes in the ways that we live our lives. The IPCC are basically saying "Guys, it was a fun ride, but it can't go on". What does this mean when looking at how we consume and experience music and entertainment? How will and can the music industry change radically in the future? How rapidly can we change our expectations and habits?
Det var tanken at sætte tingene på spidsen for at demonstrere en pointe – nemlig, at det er tid til HANDLING, og det er handling på den store skala. Så når musik- og eventbranchen stadig er i gang med de første, små skridt, så er det langt fra nok. Tiden kalder på radikale, systemiske ændringer, og branchen har et særligt ansvar, fordi den står på en særligt mediebevåget platform.
Lige inden panelet løb af stablen, udkom open source-rapporten “Roadmap to Super Low Carbon Live Music”, som var bestilt af bandet Massive Attack og udarbejdet af Tyndall Centre for Climate Change Research i England. Massive Attack og Coldplay er nogle af de første, store kunstnere, der aktivt besluttede at bruge dem selv og deres platform til at skabe forandringer. Coldplay ved at stoppe med at turnere, indtil der var fundet en bedre og mindre miljøskadelig måde at transportere turnéerne på, og Massive Attack altså ved at sætte gang i forskning på området.
Paneldebatten på SPOT festival var et af de første til rigtigt at sætte klimadagsordenen på programmet på branchefestivaler og -konferencer som SPOT. Efterfølgende har jeg set temaet behandlet både på Reeperbahn Festival og Eurosonic; et par af de væsentlige konferencer i Europa. Festivaler som Roskilde festival og Øya i Norge har gennem flere år haft klima på dagsordenen, dog ligesom NorthSide i et mix, hvor musikken får den største opmærksomhed.
Senest har jeg været med til at opstarte konceptet “Ansvarlig Arena” i Ceres Arena i Aarhus, der indeholder elementer som affaldssortering, grøn strøm og mindre madspild. Det er et fortløbende program, som skal udvikles i samarbejde med de eventarrangører, som afholder koncerter og events i Ceres Arena.
Det følgende er lånt fra Heartbeats.dk:
Hvem har ansvaret for at gøre musikbranchen bæredygtig? Og hvor starter man? Heartbeats er taget på SPOT Festival, hvor klima og musik er på dagsordenen.
Det var fire skeptiske paneldeltagere, der torsdag skød SPOT Festival i Aarhus i gang med en debat om sorte fremtidsudsigter, og hvordan man gør musikbranchen bæredygtig.
Én fortalte, hvordan han havde fravalgt børn for ti år siden, fordi klimakrisens røde lamper så alarmerende ud allerede dengang, mens de øvrige proklamerede, at vi alle skal ændre vores måder at leve på drastisk, hvis vi skal gøre den mindste forskel.
“Hvis du ikke græder allerede, er der noget, du har misforstået. Vi er vidne til en slowmotioning disaster, og vi har ikke brug for håb. Vi har brug for folk med mod til at gøre en forskel”, lød det fra William Skeaping.
Skeaping har taget vejen fra Google til musikbranchen og videre til det internationale aktivistnetværk Extinction Rebellion, hvor han er i dag. Han har ikke fløjet siden 2018 og havde taget toget til Aarhus, lod han de fremmødte forstå.
Men hvordan kan musikbranchen, som vi alle er mødt op for at dyrke, støtte og fejre, blive bæredygtig? Og hvem har ansvaret for omstillingen? Er det spidserne øverst i hierakiet eller de mange tusinde musikfans, der troligt møder op til koncerterne?
“Follow the money“, mener norske Linnéa Elisabeth Svensson fra Stiftelsen Greener Events.
“Dem, der har flest penge, bærer det største ansvar. De er nødt til at tage de første skridt og vise vejen for resten”, mener Svensson, der har samarbejdet flere norske festivaler, herunder Øya, og forsøgt at gøre dem mere bæredygtige.
DJ Khaled gik amok over postevand
Martin Thim, der er partner og sustainability manager hos DTD Group, der står bag NorthSide Festival i Aarhus og Tinderbox Festival i Odense, er af en helt anden opfattelse.
“Vi har alle et ansvar, fra venues til musikerne til bookerne til fans. Et år forsøgte vi at fjerne al flaskevand fra festivalerne – fra festivalpladsen til backstage. Det kostede noget. Men det gik over al forventning. DJ Khaled var sådan ‘what, kan jeg tappe mit eget vand?’, og så lavede han en video til sine sociale medier med det”, fortalte Martin Thim.
Det skal være slut med at flyve et privatfly og 38 lastbiler med udstyr ind for en enkelt koncert, mente paneldeltagerne. Og hvordan lader det sig gøre i praksis? Ved at branchen begynder at dele udstyr og viden i stedet for at se hinanden som konkurrenter, lød et af svarene.
Men er vejen frem, at festivalerne og koncertarrangørerne nudger deres gæster til at tage det bæredygtige valg, eller skal de køre den diktatoriske stil og skære alt, der ikke er bæredygtigt fra, så der slet ikke er et valg, ville én blandt publikum vide.
“Begge dele” var svaret. For når det kommer til eksempelvis festivaler, handler det ikke kun om, hvordan de mange tusinde gæster opfører sig på selve festivalen, men også op til og bagefter.
“Der er opstået det her helt latterlige fænomen, hvor folk er begyndt at købe outfits, som de kun bruger én dag på en festival, så de kan få taget det helt rigtige billede til Instagram, og så smider de det ud igen bagefter. Det er et shit show, som skaber ringe i vandet til de næste, der skal på festival, som så føler, at de også skal ud og have et nyt festival outfit, de kan smide ud bagefter”, sagde William Skeaping.
Maroon 5 foretrak Aalborg
Det var Linnéa Elisabeth Svensson helt enig i:
“Ja, og når så festivalerne er overstået, ligger det og flyder med alt muligt shit, som festivalgængerne har købt i butikker, som tjener kassen på arrangementerne. Butikkerne er fuldstændig lige glade med, at det bliver efterladt på jorden bagefter, men de har også et ansvar. Det handler om genbrug og oprydning og mindre forbrug”.
Hos Aalborg Kongres og Kulturcenter startede administrerende direktør Nicolaj Holm for et par år siden med at gøre stedet bæredygtigt. Dengang blev Holm kaldt “hippie”, men i dag vælger verdenskendte artister som for eksempel Maroon 5 ifølge Nicolaj Holm stedet til og andre venues fra netop på grund af dets fokus på klima og miljø.
Adspurgt hvorvidt han kan finde på at afvise artister, der ikke kører grøn stil, var han mere afvisende.
“Så går de jo bare et andet sted hen”, som direktøren sagde.
No Comments